Statuo

Ochrona danych, kontrola zarządcza, wizerunek i promocja

XIX Lubelski Festiwal Nauki

XIX Lubelski Festiwal Nauki

Autor: Łukasz Wojciechowski

Edukacji w zakresie ochrony danych osobowych i bezpiecznego korzystania z Internetu nigdy nie za wiele. Wychodząc z takiego założenia, po raz kolejny znalazłem się w gronie wykładowców wyjątkowego wrześniowego wydarzenia w Lublinie. Zarówno moje zajęcia, jak i cały XIX Lubelski Festiwal Nauki cieszyły się dużą popularnością.

XIX Lubelski Festiwal Nauki – krótko o wydarzeniu

Tegoroczny Festiwal odbył się w dniach 24-30 września 2017 r. Współorganizatorami były lubelskie uczelnie oraz środowiska naukowe i kulturalne. Finałowa impreza odbyła się na niedawno przebudowanym i powiększonym Placu Litewskim. Wśród organizatorów tradycyjnie nie zabrakło Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji w Lublinie. Uczelnia włączyła się w Festiwal oferując projekty przygotowywane przez kadrę i studentów. Mogły się na nie zapisać grupy zorganizowane (właściwie na wszystkich etapach edukacji), ale też osoby indywidualne. Szeroka tematyka projektów (w tym roku aż 52) obejmowała m.in.: predyspozycje biznesowe, hazard, bezpieczeństwo i terroryzm w języku angielskim, poradnik dotyczący postępowania w sytuacji zagrożenia, prezentację stanowiska badawczego zasilania pojazdów benzynowych LPG, możliwości współczesnych zestawów mózg – komputer, modelowanie symulacyjne skrzyżowań i układów komunikacyjnych, prawo spadkowe oraz symulację obrad Rady Miasta. Ja przygotowałem dwa projekty w najbliższym mi naukowo obszarze – bezpieczeństwa informacji i ochrony danych osobowych.

Projekt I – ochrona danych osobowych

Pierwszy projekt zatytułowałem: „Dlaczego warto chronić dane osobowe i nie oddawać ich za darmo – ochrona danych osobowych w codziennym życiu”. Głównym celem projektu było wzbudzenie w uczestnikach poczucia, że dane osobowe to coś cennego, również w wymiarze materialnym. Nie warto oddawać ich w zamian za tani gadżet, albo składając podpis dla świętego spokoju. Uczestniczyły w nim osoby prawie w każdym wieku (od szkoły podstawowej, po osoby dorosłe). Świadomość uczestników w zakresie ochrony danych osobowych była bardzo różna, a głównym kryterium nie był w tym przypadku ich wiek. W celu uatrakcyjnienia zajęć przygotowałem dla uczestników case study do rozwiązania. Gdyby ktoś z czytających bloga nauczycieli chciał wykorzystać je na zajęciach, proszę o kontakt. Udostępnię materiały, oczywiście bezpłatnie.

Projekt II – bezpieczeństwo informacji

Drugi projekt miał wymiar typowo praktyczny. Jego celem było zaprezentowanie zagrożeń bezpieczeństwa podczas korzystania z portalu Facebook i poczty e-mail. Oczywiście razem z propozycją działań, które zapobiegają zagrożeniom. Tytuł „Bezpieczeństwo w Internecie – jak bezpiecznie korzystać z Facebooka, poczty e-mail i nie dać się oszukać cyberoszustom” okazał się na tyle atrakcyjny, że bardzo szybko zapełniły się grupy podczas internetowych zapisów. Podczas zajęć rozmawialiśmy m.in. o ustawieniach prywatności na Facebooku, mailach na które nie warto odpowiadać, randkach internetowych i zamieszczaniu zdjęć (swoich, dzieci, majątku i miejsc naszych podróży). Nie wszyscy uczestnicy zdawali sobie sprawę, że portale społecznościowe to nie tylko dobra zabawa, ale też nasza wizytówka, którą mogą zobaczyć m.in. potencjalni pracodawcy.

 

 

 

bezpieczeństwo informacjicyberbezpieczeństwocyberprzestępczośćochrona danychochrona danych osobowychSzkolnictwo wyższeŁukasz Wojciechowski

12 października 2017


Poprzedni wpis

Kolejny wpis